Fat Still Possible Risk for Breast Cancer
Karen Collins, MS, RD, CDN
American Institute for Cancer Research
For years, population
comparisons around the world have linked high-fat diets with greater
breast cancer risk. Laboratory and animal studies support such a link.
But studies of individuals have had mixed results. Consequently, many
researchers began to think that other factors related to high-fat diets
might be the real problem. Now, several reports have us looking at the
link again. A recent analysis of many studies concludes that
consumption of fat, especially saturated fat, may have a significant
effect on breast cancer risk.
One problem in establishing the link between fat consumption and breast
cancer lies in measuring people’s fat consumption. A common method uses
a checklist that asks how often various foods were consumed. In one
study, when such a list was used to assess fat intake, no significant
link with breast cancer was seen. But when the same people’s
consumption was measured with detailed food diaries, breast cancer risk
increased 22 percent with each 20 percent increase in saturated fat
consumption. People had significantly underreported their fat intake
with the checklist.
A second problem is that some studies suggest that women who consume
more fat, especially saturated fat, during adolescence may experience
more breast cancer in later adult life. Breast tissue undergoes an
accelerated development during adolescence and may be most affected by
diet and other influences then. But accurately assessing diet patterns
from decades earlier is difficult. Trying to match a woman’s fat
consumption five or ten years ago with her risk of breast cancer may
really miss the critical period when dietary fat affects a woman’s
health.
Another difficulty is that earlier studies that observed no link
between total fat consumption and breast cancer may even have looked at
fat incorrectly. We now know that different types of fat act
differently. Omega-3 fats from fatty fish are a case in point. These
fats seem to block the development of breast cancer. Findings from one
study show that women who consume more omega-3 fat face 26 percent less
breast cancer than those who consume the least.
Perhaps, the decisive fat factor is the balance between omega-3 fats
and the omega-6 fats found in most polyunsaturated oils. Some studies
show that women who consume high levels of omega-6 fats are at greater
risk. Others studies indicate that high omega-6 consumption is a
problem only when omega-3 fats are low. The ratio between the two kinds
of fat may significantly affect all women’s cancer risk, or just
premenopausal women. Other nutrients, like vitamin E, may also
influence the effect that dietary fat has on breast cancer risk.
Due to conclude in 2005, a Women’s Health Initiative (WHI) trial should
provide good answers about the effectiveness of a low-fat diet to
reduce breast cancer risk. This large study sets the goal of fat intake
for women participants to 20 percent of calories. Their plant-based
diet emphasizes plenty of vegetables and fruits.
According to some researchers, women are more likely to lower their
risk of breast cancer through weight control, regular physical activity
and proper portion sizes. These researchers think that consuming a
variety of whole grains, vegetables and fruits and decreasing red meat
intake matters more than decreasing total fat consumption. But without
limiting fat, long-term weight control is unlikely. Because excess fat
in the diet can also increase breast cancer risk in several ways, a
low-fat diet is the prudent choice.
The American Institute
for Cancer Research (AICR) offers a Nutrition Hotline (1-800-843-8114)
9 a.m. to 5 p.m. ET Monday-Friday. This free service allows you to ask
questions about diet, nutrition and cancer. A registered dietitian will
return your call, usually within 48 hours. AICR is the only major
cancer charity focusing exclusively on the link between diet, nutrition
and cancer. The Institute provides education programs that help
millions of Americans learn to make changes for lower cancer risk. AICR
also supports innovative research in cancer prevention and treatment at
universities, hospitals and research centers across the U.S. The
Institute has provided more than $65 million in funding for research in
diet, nutrition and cancer. AICR’s Web address is www.aicr.org. AICR is
a member of the World Cancer Research Fund International.