|
Outstanding Resource For Cancer Infomation
100's Of Cancer Related
Websites Links
Live Feed Daily Updated
Cancer News
A Highly Preventable Cancer
Karen Collins, MS, RD, CDN
American Institute for Cancer Research
One
renowned researcher estimates that 70 percent of colon cancers could be
prevented with only moderate changes in diet and lifestyle. Current
research points to several strategies you could employ to protect
yourself against colon cancer development. Future research should be
able to tell which of these inter-related strategies is most important
for your particular needs.
One
prime suspect now is insulin resistance. In this condition, higher
levels of insulin circulate because the body is less responsive to it.
Insulin and related growth factors seem to change cell processes in
ways that promote the development of cancer. Insulin resistance could
explain why inactive and overweight people, especially with excess
weight around the waist, are more likely to develop colon cancer.
One
new study looks more closely at the diet and finds excess calorie
consumption to be the real culprit. Other studies suggest, however,
that saturated fat and refined carbohydrates, which include sugars and
refined grains, may be more damaging than other sources of calories.
Although
physical activity does not change colon cancer risk in all studies, it
is a key part of any risk reduction plan. The latest National Cancer
Institute (NCI) review of steps to prevent colon cancer reports that
activity lowers risk 40 to 50 percent on average.
Activity’s
effectiveness might be related to its tendency to prevent weight gain,
or directly affect insulin levels. The American Institute for Cancer
Research (AICR) recommends an hour of moderate activity daily.
Frequent
consumption of red meat or processed meat is a risk in many studies.
Processed meat contains substances that can develop into carcinogenic
compounds. Fatty red meat is high in saturated fat, which is the most
damaging type of fat. Even lean red meat, however, can be high in
cancer-causing substances called heterocyclic amines (HCAs), if well
done or cooked at high temperatures, like frying, broiling or grilling.
Meat consumption may be especially dangerous if your diet is low in
vegetables.
Consuming
enough calcium is the latest strategy to lower colon cancer risk. A
recent study looked at the recurrence of colon polyps, which are
noncancerous growths that can turn into cancer. Polyp recurrence was 29
percent lower with a higher consumption of calcium and vitamin D.
Research presented at AICR’s most recent research conference suggested
that calcium might be especially important for those with a high-fat
diet. By binding fatty acids and bile acids – both of which promote
cancer – in our digestive tract, calcium may protect the colon.
For
a long time, fiber has been considered a vital colon cancer fighter. It
was consistently significant in laboratory experiments and high in the
diets of populations with low colon cancer risk. But now large studies
that followed people for years cast doubt on this link. Perhaps, a
particular type of fiber, like fiber from whole-grain breads and
cereals, is significant. Or maybe fiber is important for some people.
Whatever the case may be, eating an abundance of vegetables, fruits,
whole grains and beans is still a wise strategy. The only difference is
that these fiber-rich foods now seem more beneficial for the
antioxidant vitamins and phytochemicals they contain. For example,
vegetables high in folate, like leafy greens, seem to offer particular
protection from colon cancer, especially for those who drink alcohol.
Cruciferous vegetables, like broccoli and cauliflower, also contain
phytochemicals that may prevent damage to colon cells’ DNA by
stimulating enzymes that convert carcinogens to inactive forms.
The
American Institute for Cancer Research (AICR) offers a Nutrition
Hotline (1-800-843-8114) 9 a.m. to 5 p.m. ET Monday-Friday. This free
service allows you to ask questions about diet, nutrition and cancer. A
registered dietitian will return your call, usually within 48 hours.
AICR is the only major cancer charity focusing exclusively on the link
between diet, nutrition and cancer. The Institute provides education
programs that help millions of Americans learn to make changes for
lower cancer risk. AICR also supports innovative research in cancer
prevention and treatment at universities, hospitals and research
centers across the U.S. The Institute has provided more than $65
million in funding for research in diet, nutrition and cancer. AICR’s
Web address is www.aicr.org. AICR is a member of the World Cancer
Research Fund International.
|
|